2024년도 여름학기 마케팅의 이해 (MSIP505-01) 강의계획서

1. 수업정보

학수번호 MSIP505 분반 01 학점 3.00
이수구분 전공필수 강좌유형 온라인 병행강좌 선수과목
포스테키안 핵심역량
강의시간 수, 금 / 11:00 ~ 15:00 / 온라인 강의실 [001호] 성적취득 구분 G

2. 강의교수 정보

조윤나 이름 조윤나 학과(전공) 융합대학원
이메일 주소 yoonna@postech.ac.kr Homepage
연구실 전화
Office Hours

3. 강의목표

This course will present the fundamental concepts of marketing. In addition, it will focus on the management of the marketing function within the current corporate and economic environment. The goal of marketing is to provide superior satisfaction of customer needs and wants. The marketing concepts are applicable to small, large, private, public sector, profit and non-profit organizations. The marketing of both goods and services are applicable to the concepts presented in this course.

4. 강의선수/수강필수사항

NA

5. 성적평가

Case study analysis: 30%; Final exam: 60%, Participation: 10%

6. 강의교재

도서명 저자명 출판사 출판년도 ISBN
Principles of Marketing, Kotler and Armstrong Kotler and Armstrong 0000

7. 참고문헌 및 자료

8. 강의진도계획

Week / Topics, Assignments, Required Studies / Readings
1 / Intro to Marketing / Ch 1
/ The Marketing Environment and Secondary Research / Ch 2, Case study
2 / Consumer Behavior: Decision Influencers / Ch 3
/ Consumer Behavior: Decision Making Process / Ch 5, Case study
3 / Marketing Research I / Ch 4
/ Marketing Research II / Case study
4 / STP: Segmentation Strategy / Ch 7
/ STP: Targeting and Positioning / Case study
5 / Branding I / Ch 8, 15
/ Integrated Marketing Communications / Ch 14, Case Study
6 / Wrap-up
/ Final exam

9. 수업운영

Classes will be held online via Zoom.

10. 학습법 소개 및 기타사항

11. 장애학생에 대한 학습지원 사항

- 수강 관련: 문자 통역(청각), 교과목 보조(발달), 노트필기(전 유형) 등

- 시험 관련: 시험시간 연장(필요시 전 유형), 시험지 확대 복사(시각) 등

- 기타 추가 요청사항 발생 시 장애학생지원센터(279-2434)로 요청